onsdag 23 december 2009

Low fat eller Low Carb för viktnedgång?

 Några dagars ledighet i samband med julhelgen har varit välbehövligt! Så mycket som jag har varit ledig sen i Måndags har jag inte varit sammanlagt under tiden Augusti - December. Inte så farligt då jag håller på med det jag allra helst vill. Men jag har inte orkat lägga ut något nytt inlägg. Det lär inte bli så mycket mer heller innan julhelgen är över. Men här följer iaf en intressant länk som kollar på varför en kost med väldigt lite kolhydrater inte är att rekommendera.

Den som följer en fettsnål diet för att gå ner i vikt får bättre humör än den som utesluter kolhydrater. Viktnedgången blir däremot densamma, visar en ny australisk studie.
Den hittills längsta bantningsstudien visar att mindre kolhydrater och mer fett är ett effektivt och säkert sätt att gå ner i vikt. Men nu visar en ny studie att dieten kan få oönskade effekter på hur vi mår på lång sikt.

DN skriver ”Fettsnålt höjer humöret” och syftar på en australiensisk studie som jämfört lågkolhydratkost (low carb) med lågfettkost (low fat). Efter ett år på de olika dieterna var viktnedgången lika mellan de båda grupperna (ca 14kg). De som gick på lågkolhydratkost hade däremot inte, till skillnad från de som ätit lågfettkost, förbättrat sitt humör i och med viktminskningen utan var lika deppiga som innan dieten startade. Författarna förklarar resultaten med att högt kolhydratintag höjer serotoninhalten i hjärnan medan fett och protein minskar hjärnans serotoninnivåer. Serotonin är en signalsubstans i hjärnan som medför välbefinnande och lugn.

Inga kommentarer: